“Soms vergeet je nooit... Leiderschapslessen door de jaren heen.” (Preview, week 19 mei '25)

Gepubliceerd op 19 mei 2025 om 10:20

Besluitvaardigheid

1.

"Soms moet je kiezen vóórdat je er klaar voor bent."

Als schoolleider wilde ik altijd eerst zeker weten dat ik genoeg informatie had.
Maar onderwijs wacht niet op perfectie.

De beste besluiten die ik nam, waren vaak die waar ik buikpijn van had.
Omdat ze urgent waren. Of omdat ze mensen raakten.

Ik leerde: besluitvaardigheid is niet stoer doen.
Het is durven kiezen — mét onzekerheid, mét lef, en altijd met mensen voor ogen.

  • Besluiten nemen is geen spierbal, het is een kompas.
  • Per augustus heb ik ruimte voor een nieuwe opdracht (3-4 dagen per week).
    Ik werk graag op het snijvlak van onderwijs, leiderschap en verandering.

#leiderschap #besluitvaardigheid #onderwijs #beschikbaar

Zelfreflectie

2.

"De moeilijkste gesprekken zijn die met jezelf."

Ik heb vaak gesprekken gevoerd over gedrag van anderen.
Maar pas toen ik mezelf de vraag stelde: “Wat is hier mijn aandeel?”
begon ik echt te groeien als leider.

Soms ben ik te snel. Soms te voorzichtig.
En soms, eerlijk is eerlijk, laat ik me leiden door irritatie.

Zelfreflectie is geen spiegel, maar een scherpe lens.
Niet altijd prettig. Wel nodig.

  • Leiderschap begint bij jezelf onder ogen durven komen.
  • Vanaf augustus ben ik beschikbaar voor een opdracht van 3-4 dagen per week.
    Ik breng leiderschap én kwetsbaarheid graag samen in de praktijk.

#leiderschap #zelfreflectie #persoonlijkegroei #onderwijs #beschikbaar

Voor jezelf zorgen

3.

"Ik dacht dat ik een betere leider was als ik altijd beschikbaar was. Dat bleek onzin."

Altijd bereikbaar. Altijd even tijd.
Tot ik op zondagavond voor de derde keer mailde,
en mijn dochter zei: “Ben jij eigenlijk ook wel eens vrij?”

Auw.

Vanaf toen werd grenzen stellen onderdeel van mijn leiderschap.
Niet omdat ik het niet belangrijk vond —
maar omdat ik het belangrijker wilde maken.

  • Goed zorgen voor een team begint bij goed zorgen voor jezelf.
  • In augustus start ik graag met een nieuwe opdracht (3-4 dagen per week).
    Met aandacht, balans en een stevige dosis praktijkervaring.

#leiderschap #grenzenstellen #balans #onderwijs #beschikbaar

Omgaan met weerstand

4.

"Weerstand is zelden het echte probleem. Het is vaak een gemiste kans op verbinding."

Als iemand ‘dwars’ deed, ging ik vroeger in de actiestand.
Overtuigen. Argumenteren. Tempo erin houden.

Tot ik begreep dat weerstand bijna altijd ergens voor staat.
Angst, onbegrip, eerdere ervaringen.

Nu zie ik het als signaal.
Niet om op te lossen, maar om bij stil te staan.

  • Goede leiders vragen niet: “Hoe krijg ik je mee?”
    Ze vragen: “Wat houdt je tegen?”
  • Vanaf augustus ben ik beschikbaar voor een opdracht (3-4 dagen per week).
    Ik geloof in ontwikkeling, ook als het schuurt.

#leiderschap #weerstand #verbinding #onderwijs #beschikbaar

De kracht van niets zeggen

5.

Ik heb ooit een vergadering verprutst door te praten.
En het vertrouwen van een team gewonnen door te zwijgen.

Als schoolleider dacht ik dat ik altijd iets moest zeggen.
Helder zijn. Leiden. De ruimte vullen.

Tot die keer dat ik het bewust niet deed.
De spanning was voelbaar, iedereen zat vast.
En ik zweeg. Niet uit onmacht, maar uit vertrouwen.

Na een lange stilte zei een collega:
"Volgens mij zijn we elkaar gewoon kwijtgeraakt."

Die zin veranderde alles.

Sindsdien geloof ik in stilte als leiderschapsinstrument.
Niet om je afzijdig te houden, maar om ruimte te maken voor wat écht speelt.

  • Ik heb geleerd: Je hoeft niet altijd het antwoord te hebben.
    Je moet wel de moed hebben om het niet meteen te geven. Soms begint verandering niet met woorden — maar met weten wanneer je ze níet gebruikt.
  • Per juli beschikbaar voor een opdracht waarin luisteren net zo belangrijk is als leiden.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.